Twee maanden Napels - Reisverslag uit Napels, Italië van Jonne Geus - WaarBenJij.nu Twee maanden Napels - Reisverslag uit Napels, Italië van Jonne Geus - WaarBenJij.nu

Twee maanden Napels

Door: Jonne

Blijf op de hoogte en volg Jonne

09 December 2014 | Italië, Napels

Zo, nu al ruim 2 maanden hier!

Ik kom net terug van koorrepetitie. 18 december hebben we een uitvoering in de Chiesa della santissima Trinita dei Pellegrini. Kortom, de kerk van de zeer zeer heilige 3-eenheid van de pelgrims. We zingen zo'n 10 liederen, 4-stemmig. Mijn favoriete lied is: 'Cantique de Jean Racine' van Fauré. De sfeer in het koor is gezellig. Soms is het zoeken naar de eieren. (het is een kippenhok). Ik pas me er redelijk aan aan door af en toe de sopraan mee te zingen en te dollen met mijn mede-bassen.

Verder ben ik bijna elke dag nog op de universiteit. Ik geef elke week twee lessen, aan het tweede en aan het derde jaar. We oefenen nieuwe woordjes, ik leer hen koetjes en kalfjes praten, we praten over cultuurfenomenen (patat bijvoorbeeld) en over nieuws (zwarte Piet discussie). We praten, dat betekent: we proberen te praten. Het is namelijk heel anders praten dan met Nederlanders. Niet zo gek, maar toch een nieuwe ervaring voor mij. Vooral als je langer wil praten, komen er heel veel woorden voorbij die niet bij de basis horen voor een buitenlander.

Mijn Italiaanse taalcursus is afgerond. Ik ga er wel vanuit dat ik hem gehaald heb, hoewel ik op het examen toch zeker een paar dingen zelf heb moeten doen! (met de rest hielp de leraar mee, ik klaagde niet)
Nu de cursus is afgelopen, ga ik met Yoav, medicijnen-student uit Israel, elke woensdagavond Italiaans studeren. Afgelopen woensdag hebben we samen al gest...Pizza gemaakt. Erg leerzaam. Zo is het bijvoorbeeld handig om de aubergine waarmee je de pizza onder andere mee kunt beleggen, eerst in een koekenpan te bakken, anders blijft het te hard. Morgen hopelijk echt aan de slag.

Ik studeer ook een beetje Duits. Mijn huisgenootjes zijn allebei Duits, daardoor krijg ik al een beetje mee. Maar ik volg ook een vak: Duitse literatuur. Tot nu toe hebben we twee psycho-analytische romans behandeld, waarin je helemaal meegaat met de gedachtenwereld van de hoofdpersoon. Bijvoorbeeld: 'ik doe mijn jas voorzichtig aan. ziet hij mij staan? nee, hij is nog in de keuken. wat doet mijn mobiel nog in mijn jas? maar ik moet snel beslissen of ik vanavond meega naar de bioscoop' enzovoorts. Soms is het wel interessant omdat ik ook bepaalde gedachtenpatronen herken van mijzelf. Vooral de manier waarop gedachten van de hak op de tak gaan. In de meeste romans is het terwille van de leesbaarheid toch wat geordend en gaat het langer over één specifiek iets, maar hier probeert de schrijver echt op schrift te stellen wat er in iemands hoofd omgaat.

Het weer hier verandert snel. vorige week regende het veel, maar was het nog wel warm. Deze dagen wordt het steeds kouder. Toch is het niet te vergelijken met Nederland, kouder dan 8 graden overdag wordt het hier niet.

Ik zie nog steeds een heleboel kerken hier op straat, pal tussen de gewone huizen. Ik eet nog steeds af en toe een ijsje en af toe een pizza. Ik geniet ook nog steeds van de Italiaanse hartelijkheid. Nog steeds wordt ik wakker en loop ons dakterras op, waar ik de Dom van Napels en de Vesuvius even bekijk. Nog steeds ontmoet ik veel nieuwe mensen. Nog steeds luister ik Laura Pausini.

Volgend weekend komen er weer mensen uit Siena om samen met mij Napels te bekijken. Dan gaan we hopelijk eindelijk naar Pompeii (ik ben daar nog niet geweest). Het is een groepje waar ik in Siena veel mee optrok door de dag heen. Dus ook leuk om met hun weer even verenigd te zijn. (2x Duits, 1x Tsjechisch, 1x Welsh)

Op 21 december ga ik toch even terug naar Nederland. Voor 10 dagen. Dan op de 31e land ik weer in Napels om 's avonds hier de kop van het jaar (capo d'anno) in te leiden!

Maar zover is het nog lang niet. Ik ga nog even lekker studeren en Napels ontdekken.

A dopo, ciao!

  • 20 December 2014 - 21:21

    Opa Ad:

    Wat een variatie !
    Tijd om heel even De Hank 76 te proeven ? Je vader is enthousiast.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Napels

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

24 Januari 2015

December en januari

09 December 2014

Twee maanden Napels

09 December 2014

Twee maanden Napels

01 November 2014

Maand Napels
Jonne

Ik studeer een half jaar in Napels. Op de universiteit ben ik assistent van de professor 'lingua olandese'. Daarnaast volg ik hier Duitse literatuur en leer ik natuurlijk Italiaans. Napels is groot en druk. De mensen zijn gepassioneerd en zeer gehecht aan huis en familie. Aan zee zijn er indrukwekkende uitzichten en in het centrum barst het van de historische kerken. En dan, ja, ijs en pizza, onbeschrijfelijk!

Actief sinds 31 Aug. 2014
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 4678

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: